search
Udostępnij
Darmowa dostawa już od 100 zł
Tarabas, niegdyś chrześcijanin, teraz bezbożnik o mrocznym sercu, któremu pozostała wiara w siłę, fatum i cygańskie wróżby, jest nieszczęśliwy – mocą własnej nienawiści i pychy, którą zagłusza „nikczemność, bezmyślność i pustkę swego hałaśliwego i heroicznego życia”. Dzieje tego zawodowego oficera, włóczęgi, mordercy i
Tarabas, niegdyś chrześcijanin, teraz bezbożnik o mrocznym sercu, któremu pozostała wiara w siłę, fatum i cygańskie wróżby, jest nieszczęśliwy – mocą własnej nienawiści i pychy, którą zagłusza „nikczemność, bezmyślność i pustkę swego hałaśliwego i heroicznego życia”. Dzieje tego zawodowego oficera, włóczęgi, mordercy i wreszcie świętego pokutnika to przypowieść o występku, skrusze i odkupieniu. Pointa Tarabasa jest optymistyczna. Jak było naprawdę, nie wiadomo. Wiadomo tylko, że wydarzenia podobne tym, które opisano w powieści – pogrom Żydów w miasteczku Koropta, gdzieś na odległych rubieżach imperium carów, które właśnie przypadły odrodzonej Rzeczypospolitej – wcale nie należały do rzadkości. Przeciwnie, na niektórych obszarach Galicji, Wołynia i Podola stanowiły ponurą regułę. Fala kozackich pogromów i religijnych tumultów, która ogarnęła podczas pierwszej wojny światowej i bezpośrednio po niej dużą część tzw. strefy osiedlenia – dziś zapomniana wobec wydarzeń z lat 1941-43 – była prawdziwym wstrząsem, toteż nie bez przyczyny nazywano ją churbn, katastrofą, porównywalną ze zburzeniem Świątyni, pogromami Chmielnickiego czy wygnaniem z Hiszpanii. Nigdzie w owych latach, nie tylko w powieściowej Koropcie, Żydzi nie mogli czuć się bezpiecznie, przy czym najgorzej bywało tam, gdzie stacjonowało wojsko, albowiem „nowy pułk dla nas Żydów zawsze jest niebezpieczny”.
Niedostępny
Darmowa dostawa już od 100 zł
Na razie nie dodano żadnej recenzji.