search
Udostępnij
Darmowa dostawa już od 100 zł
"Zamiast gadać, śpiewają. Ba, czasami nawet śpiewają i gadają, i do tego jeszcze tańczą. Soliści, chór, balet. A orkiestra gra swoje. Nie ma nic bardziej nienaturalnego i sztucznego od takiej konwencji porozumiewania się. A jednak odkąd Jacopo Peri wystawił we Florencji, ponad 400 lat temu, swe pierwsze (nazywane dzisiaj operą) utwory, gatunek
"Zamiast gadać, śpiewają. Ba, czasami nawet śpiewają i gadają, i do tego jeszcze tańczą. Soliści, chór, balet. A orkiestra gra swoje. Nie ma nic bardziej nienaturalnego i sztucznego od takiej konwencji porozumiewania się. A jednak odkąd Jacopo Peri wystawił we Florencji, ponad 400 lat temu, swe pierwsze (nazywane dzisiaj operą) utwory, gatunek ten nie przestaje nas fascynować.
Niby nic tu nie jest na serio… Ale przecież wszystko mogło się wydarzyć naprawdę. A może jednak się wydarzyło? Mężczyzna przebrany za kobietę, kobieta za mężczyznę. Żona nie poznaje męża, mąż żony. Kochanka woli umrzeć, niż zdradzić niewiernego wybranka. Kochanek owija sobie wokół palca kolejne ofiary po to, by je później uśmiercić. Tajemniczy eliksir przywraca dawno zwietrzałą miłość. Cudem odnalezione rodzeństwo krzyżuje losy rodziny i państwa. Monarcha idealny staje się nędznikiem, krwawy władca przechodzi zaś nagłą przemianę. Zmarła powraca do życia, nim jednak zdąży się nim nacieszyć, znika ponownie… Takich historii można by mnożyć bez liku. W każdej z nich jest jednak coś, co ożywia scenę. Coś bliskiego, prawdziwego, co sami przeżyliśmy albo o czym… nie przestajemy marzyć.
Opera w swej historii przeszła niejedną metamorfozę. Wymyślona jako nawiązująca do antycznych spektakli przyjemność dla elit stała się powszechną rozrywką: arystokracji, mieszczaństwa, niższych sfer. To w teatrach operowych dobijano interesów, knuto intrygi, zdradzano, urządzano potajemne schadzki, a przy okazji… słuchano muzyki. Opera była centrum życia towarzyskiego. Kto spodobał się na scenie, miał zapewnioną sławę i pieniądze. Jedno zaś zdanie monarchy – w stylu: "za dużo nut, panie Mozart" (po premierze Uprowadzenia z seraju) – mogło zdecydować o przyszłości wystawianego dzieła, a nawet kompozytora. W dobie przedtelewizyjnej celebrytą był ten, kto dyktował warunki w operze.
Dziś na operę się chadza (choć nie za często), o operze się dyskutuje (zawsze i wszędzie), opery się słucha z płyt (ale bez przesady). Tematy z Carmen, Wesela Figara, Rigoletta, Don Giovanniego znamy na pamięć, gwiżdżemy pod nosem, bo to piękne, powiedzielibyśmy dzisiaj, piosenki. Opera jest dla każdego, choć nie każdy w równym stopniu z niej "korzysta".
Wzrusza i nudzi, zachwyca i bulwersuje, wprowadza w błogi nastrój i okropnie irytuje. Jak życie."
Jacek Hawryluk (Polskie Radio)
Tracklista:
CD 1
1. Wolfgang Amadeus Mozart: Le Nozze Di Figaro, KV. 492, Original Version, Vienna 1786. Overture
2. Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni, KV. 527. "Là Ci Darem La Mano"
3. Christoph Willibald Von Gluck: Orpheus And Eurydice, Wq. 30, Vienna Version (1762). “Che Farò Senza Euridice?"
4. Jean - Philippe Rameau: Les Indes Galantes. “Danse Des Sauvages"
5. Wolfgang Amadeus Mozart: Le Nozze Di Figaro, KV. 492, Original Version, Vienna 1786. "Voi Che Sapete"
6. Georg Frideric Haendel: Rinaldo, HWV 7a. “Lascia Ch'io Pianga"
7. Christoph Willibald Von Gluck: Orpheus And Eurydice, Wq. 30 (Paris 1774). Ouverture
8. George Frideric Handel: Serse, HWV 40. "Ombra Mai Fù"
9. Antonio Vivaldi: L'Olimpiade, RV 725. “Siam Navi All'onde"
10. Gioacchino Rossini: Il Barbiere Di Siviglia. Overture
11. Gioacchino Rossini: Il Barbiere Di Siviglia "Largo Al Factotum"
12. Wolfgang Amadeus Mozart: Die Zauberflöte, KV. 620 "Der Hölle Rache Kocht In Meinem Herze"
13. Gaetano Donizetti: L'elisir D'amore. "Una Furtiva Lagrima"
14. Vincenzo Bellini: Norma. “Casta Diva"
15. Henry Purcell: Dido And Aeneas, Z. 626. "Thy Hand, Belinda...When I Am Laid In Earth"
16. Jean – Philippe Rameau: Les Boréades. “Entrée De Polymnie"
CD 2
1. Georges Bizet: Carmen, WD 31. Overture (Prelude To Act I)
2. Giuseppe Verdi: La Traviata. "Libiamo Ne'lieti Calici" (Brindisi)
3. Giuseppe Verdi: Rigoletto. "La Donna È Mobile"
4. Giuseppe Verdi: Aida. "Gloria All'egitto" (Triumphal March)
5. Georges Bizet: Carmen, WD 31. "L'amour Est Un Oiseau Rebelle" (Havanaise)
6. Giuseppe Verdi: Il Trovatore. “Di Quella Pira"
7. Georges Bizet: Carmen, WD 31. Couplets: "Votre Toast, Je Peux Vous Le Rendre" (Toreador Song)
8. Giuseppe Verdi: Nabucco. “Va, Pensiero" (Chorus Of The Hebrew Slaves)
9. Giacomo Puccini: Tosca. "E Lucevan Le Stelle"
10. Giacomo Puccini: La Bohème. "Che Gelida Manina"
11. Giacomo Puccini: La Bohème. "Quando M'en Vo'" (Musetta's Waltz Song)
12. Giacomo Puccini: Madama Butterfly. “Un Bel Di Vedremo"
13. Giacomo Puccini: Turandot. “Nessun Dorma!"
14. Antonin Dvorák: Rusalka, Op. 114, B. 203. “O Silver Moon"
15. Giacomo Puccini: Gianni Scchicci. “O Mio Babbino Caro"
16. Charles Gounod: Faust. "Salut! Demeure Chaste Et Pure"
17. Jacques Offenbach: Les Contes d'Hoffmann. “Belle Nuit, Ô Nuit D'amour"
18. Richard Wagner: Die Walküre, WWV 86B. Walkürenritt (The Ride Of The Valkyries)
Niedostępny
Darmowa dostawa już od 100 zł
Na razie nie dodano żadnej recenzji.