search
Udostępnij
Darmowa dostawa już od 100 zł
O moralności i wychowaniu dużo się obecnie mówi. Można jednak odnieść wrażenie, że im więcej wzniosłych słów, tym mniej one znaczą. I tak bywa i w nauce i w życiu codziennym. Zwykle jest też tak, że praktyka i teoria rzadko się we współczesnym życiu dopełniają, niekiedy nawet przeciwstawiane są sobie. Działalność praktyczna
O moralności i wychowaniu dużo się obecnie mówi. Można jednak odnieść wrażenie, że im więcej wzniosłych słów, tym mniej one znaczą. I tak bywa i w nauce i w życiu codziennym. Zwykle jest też tak, że praktyka i teoria rzadko się we współczesnym życiu dopełniają, niekiedy nawet przeciwstawiane są sobie. Działalność praktyczna często obywa się bez teorii; posiadanie zbyt rozległej i dogłębnej wiedzy uważane jest niekiedy za przeszkodę w sprawnym osiąganiu praktycznych celów. Teoretyczne rozważania zaś zdają się czasem służyć samym sobie; zastosowania praktyczne i związek z życiem uważa się często za mało istotną własność dobrej teorii. Obydwie zaś dziedziny: i teoria, i praktyka wydają się we współczesnej świadomości naukowej “uodpornione' na wpływy moralności, gdyż ci, którzy się nimi zajmują, często uważają, że zasady moralne mają charakter zewnętrzny i nie są istotne dla wyznaczanie reguł i celów poznawczych czy zasad skutecznego działania. Taka sytuacja rozszczepienia między teorią, praktyką i moralnością dotkliwie daje się we znaki w podejściu do zagadnień związanych z wychowaniem. Trudno przyjąć, aby wychowanie rozumiane jako działalność praktyczna, tj. najogólniej rzecz biorąc, pomoc w doskonaleniu człowieczeństwa osoby – jak je określa papież Jan Paweł II – realizowało się bez uwzględniania wiedzy o osobie czy moralności. W wychowaniu nie trzeba w jakiś sposób integrować tych trzech sfer ludzkiego życia: teorii, praktyki i moralności, ponieważ współistnieją one w rzeczywistości osoby. Należy tylko umieć odczytać tę rzeczywistość i właściwie rozpoznać zachodzące między nimi związki. Taką integralną koncepcję wychowania można przedstawić w oparciu o koncepcję osoby K. Wojtyły, biorąc za kluczowy czynnik integrujący pojęcie prawdy. Teoria, jako akt rozpoznania prawdy (na najwyższym poziomie mająca charakter aktu kontemplacji prawdy), pociąga, motywuje oraz obliguje do działania; pierwszym przedmiotem każdego działania jest zawsze sama osoba, która je podejmuje, a której samospełnienie lub niespełnienie, uwarunkowane prawdą czynu, stanowi istotny rezultat aktu moralnego. "Stosunek do prawdy stanowi o człowieczeństwie, konstytuuje godność osoby" - mówił Karol Wojtyła w rekolekcjach przeprowadzonych w Watykanie . Prawda ma bezpośredni związek z procesem moralnego samodoskonalenia się osoby i przenika głęboko istotę ludzką. "Wychowanie do prawdy" czy też "wychowanie prawdziwościowe" nie ogranicza się bynajmniej do postulatu mówienia prawdy i potępienia kłamstwa, lecz przenika cały proces wychowawczy. Chodzi w nim o takie ukształtowanie osoby, aby rozumiała ona rolę prawdy w samodoskonaleniu się osoby i była zdolna z łatwością ją przyjmować, chciała się nią kierować i chętnie ją realizowała. Praca niniejsza jest próbą odpowiedzi na tak postawione pytanie. Tytuł pracy: "Wychowawcza rola prawdy w kształtowaniu wspólnoty" sugeruje pozytywną odpowiedź na to pytanie. Sformułowana w nim teza ma charakter wstępny, a ciężar pracy przesuwa się w kierunku przedstawienia uzasadnienia dla podanej tezy i wskazania współzależności, które występują w procesie doskonalenia się osoby we wspólnocie wówczas, kiedy ujmujemy ją ze względu na relację do prawdy. Innymi słowy, chodzi o to, jak osoba, poprzez swą relację do prawdy, kształtuje wspólnotę, czy w przypadku wspólnoty możemy mówić o relacji do prawdy, jaki charakter miałaby ta relacja i jaki wpływ wywiera na kształt samej wspólnoty i wreszcie – w jaki sposób wspólnota, określona w swej relacji do prawdy, przyczynia się do doskonalenia osoby. Tytuł pracy – tak jak zawarte w niej rozważania – sformułowany został w odniesieniu do koncepcji osoby K. Wojtyły. Podjęte w tej pracy rozważania mają charakter rozwiniętej interpretacji myśli K. Wojtyły. Fragmenty pracy, które stanowią głównie relację poglądów K. Wojtyły, wskazane są przez bezpośrednie odniesienia do jego dzieł: jest tak przede wszystkim w pierwszej części. Niektóre zagadnienia pracy mają charakter bardziej samodzielnej interpretacji dokonanej w oparciu o koncepcję osoby K. Wojtyły i z wykorzystaniem jego terminologii. Dotyczy to rozumienia doświadczenia godności osoby w części pierwszej, rozważań na temat “prawdziwości osoby' i “prawdy osoby' w części drugiej oraz znacznych fragmentów trzeciej części, zwłaszcza rozważań na temat współsprawczości i współodpowiedzialności, wyznaczenia warunków aktualizacji prawdy we wspólnocie społecznej oraz określenia “prawdy wspólnoty'. Praca zawiera zagadnienia należące do antropologii, etyki, filozofii społecznej i filozofii wychowania. Przedstawione w tej pracy rozważania można określić jako poszukiwanie antropologicznych podstaw pedagogiki społecznej w nawiązaniu do filozofii klasycznej. Praca opiera się na dziełach K. Wojtyły, ale przywołuje również dzieła Jana Pawła II wszędzie tam, gdzie myśl Papieża stanowi rozwinięcie i dopełnienie podejmowanych przez K. Wojtyłę kwestii. Materiałem źródłowym są przede wszystkim prace naukowe K. Wojtyły, ale także dokumenty papieskie, a więc encykliki, adhortacje i niektóre przemówienia czy homilie oraz dokumenty papieskiego nauczania z audiencji generalnych, zwłaszcza te określane jako “teologia ciała'.
POŚPIESZ SIĘ OSTATNI EGZ. Mamy na stanie jesteśmy gotowi do wysyłki.
Darmowa dostawa już od 100 zł
Na razie nie dodano żadnej recenzji.