WYDAWNICTWO Bez%20tytu%C5%82u_2.png-70%  

BYĆ DZIEWCZYNĄ BYĆ CHŁOPAKIEM I PRZETRWAĆ PŁEĆ I PRZEMOC W SZKOLE W NARRACJACH MŁODZIEŻY Iwona Chmura-Rutkowska

BYĆ DZIEWCZYNĄ BYĆ CHŁOPAKIEM I PRZETRWAĆ PŁEĆ I PRZEMOC W SZKOLE W NARRACJACH MŁODZIEŻY Iwona Chmura-Rutkowska - Wy...
search

    BYĆ DZIEWCZYNĄ BYĆ CHŁOPAKIEM I PRZETRWAĆ PŁEĆ I PRZEMOC W SZKOLE W NARRACJACH MŁODZIEŻY Iwona Chmura-Rutkowska

    Iwona Chmura-Rutkowska

    Wydawnictwo Naukowe UAM

    9788323234760

    17 x 24

    356

    miękka

    Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza

    Przemoc ze względu na płeć (gender-based violence, GBV) jest rozumiana jako przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią, a zatem wynikająca z normatywnych oczekiwań związanych z kobiecością i męskością dominujących w danym społeczeństwie i kulturze oraz z nierównych relacji władzy między płciami. Rówieśnicza przemoc ze względu na płeć, w tym o charakterze seksualnym staje się problemem już na początku okresu dojrzewania i ma poważne konsekwencje na poziomie indywidulanym, relacyjnym oraz atmosfery i kultury całej szkoły. Celem zaprezentowanych badań było określenie form, skali i specyfiki tego „ukrytego” zjawiska oraz próba odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób kulturowe definicje kobiecości i męskości, różne oczekiwania, podwójne standardy oceniania wpływają na szkolne życie i relacje nastolatków.

    Zgodnie z deklaracjami uczniów i uczennic przemocy ze względu na płeć często doświadcza w szkole ponad połowa z nich. Najczęściej jest to przemoc werbalna, obraźliwe komentarze i gesty, naruszanie przestrzeni intymnej, fizyczny atak oraz propagowanie materiałów wizualnych o seksualnym charakterze. Mimo publicznego charakteru krzywdzących sytuacji, uczniowie i uczennice maja trudnosć z uzyskaniem adekwatnej pomocy ze strony rówieśników i dorosłych. Przemoc ze względu na płeć jest często ignorowana lub akceptowana jako norma zachowań w relacjach chłopców i dziewcząt.

    Problem ten nie był dotąd w Polsce przedmiotem szerszych badań. Zaprezentowane tu dane, narracje młodzieży oraz merytoryczny głos w dyskusji na temat dysfunkcji i stabuizownych problemów w szkołach, dotyczących seksizmu, homofobii, innych form dyskryminacji oraz równości i różnorodności społecznej z pewnością zainteresują wszystkie osoby pracujące z młodymi ludźmi. Być może staną się inspiracją do zrewidowania własnych przekonań, krytycznej refleksji oraz zmian w praktyce edukacyjnej.

    czytaj więcej
    Produkt poekspozycyjny lub końcówka magazynowa.
    Może posiadać nieznaczne uszkodzenia (np. metki cenowe, przybrudzenia, zarysowania, zagięcia), które nie wpływają na funkcjonalność produktu.
      BYĆ DZIEWCZYNĄ BYĆ CHŁOPAKIEM I PRZETRWAĆ PŁEĆ I PRZEMOC W SZKOLE W NARRACJACH MŁODZIEŻY Iwona Chmura-Rutkowska - Wy...
      15,05 zł
      43,00 zł
      Taniej o: 27.95 zł (-65%)


      Recenzje

      Na razie nie dodano żadnej recenzji.

      Napisz swoją opinię

      BYĆ DZIEWCZYNĄ BYĆ CHŁOPAKIEM I PRZETRWAĆ PŁEĆ I PRZEMOC W SZKOLE W NARRACJACH MŁODZIEŻY Iwona Chmura-Rutkowska

      Napisz swoją opinię