WYDAWNICTWO Bez%20tytu%C5%82u_2.png-70%  

WPŁYWY KULTURY ARABSKIEJ NA SZTUKĘ POLSKĄ Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk

WPŁYWY KULTURY ARABSKIEJ NA SZTUKĘ POLSKĄ Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk - Wydawnictwo Akademickie Dialog
search

    WPŁYWY KULTURY ARABSKIEJ NA SZTUKĘ POLSKĄ Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk

    PRODUKT NOWY

    Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk

    Wydawnictwo Akademickie Dialog

    9788380028470

    16.5 x 23.5

    280

    twarda

    Przedstawiamy trzeci tom z serii wydawniczej Transfer kultury arabskiej w dziejach Polski. Seria ta prezentuje wyniki prac zespołu naukowców różnych dyscyplin, realizującego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki projekt badawczy pt. Transfer kulturowy jako transdyscyplinarny element nauki o stosunkach międzykulturowych na przykładzie

    Przedstawiamy trzeci tom z serii wydawniczej Transfer kultury arabskiej w dziejach Polski. Seria ta prezentuje wyniki prac zespołu naukowców różnych dyscyplin, realizującego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki projekt badawczy pt. Transfer kulturowy jako transdyscyplinarny element nauki o stosunkach międzykulturowych na przykładzie wpływów kultury arabskiej w dziedzictwie kulturowym Polski (projekt nr 2bH 15 0156 83 na lata 2016-2020).

    Materiał zebrany w niniejszym tomie ukazuje przenikanie elementów kultury materialnej islamu do kultury polskiej, które znalazło wyraz w obecności wyrobów rzemiosła artystycznego, w architekturze, w malarstwie czy rysunku.

    Tom otwiera tekst Małgorzaty Redlak Najcenniejsze zabytki arabskiego rękodzieła artystycznego z wieków VII-XVI w zbiorach polskich, prezentujący unikatowe eksponaty rzadkich dzieł sztuki arabskiej w naszych kolekcjach muzealnych,

    W kolejnym artykule Małgorzaty Redlak O wybranych arabskich średniowiecznych wyrobach użytkowych z VIII-XVI wieku w Kolekcji Sztuki Islamu Muzeum Narodowego w Warszawie

    omówiono wybrane zabytki z ceramiki i szkła, pochodzące głównie z Iraku, Syrii i Egiptu, znajdujące się w Kolekcji Sztuki Islamu Muzeum Narodowego w Warszawie.

    Magdalena Pinker w tekście Zabytki arabskie okresu osmańskiego w kolekcjach polskich muzeów narodowych omawia zabytki z czasów, gdy kraje arabskie Bliskiego Wschodu i Północnej Afryki znajdowały się pod panowaniem Imperium Osmańskiego.

    Tadeusz Majda w artykule Zbiory rękopisów arabskich w Polsce - dzieje kolekcjonerstwa

    próbuje prześledzić drogi, jakimi rękopisy arabskie trafiały do Polski w ciągu kilku wieków.

    W tekście Beaty Biedrońskiej-Słotowej Transfer kultury arabskiej do Polski za pośrednictwem mameluckich, osmańskich, perskich i ilchanidzkich tkanin w okresie od średniowiecza do około 1900 roku ukazano zagadnienie importu tkanin z krajów muzułmańskich - pasów, makat, kobierców, kilimów.

    W artykule Mikołaja Getki-Keniga Inspiracje arabskie i pokrewne w architekturze polskiej przełomu XVIII i XIX wieku - egzotyczna forma w elitarnych kontekstach doby wielostylowości zaprezentowano motywy zaczerpnięte z architektury arabskiej i tureckiej w polskiej architekturze w XVIII-XIX wieku.

    W tekście Anny Kozak Motywy arabskie w malarstwie polskim w XIX i początkach XX wieku omówiono najważniejszych przedstawicieli malarstwa polskiego, którzy podejmowali wątki arabskie w swej twórczości.

    Karolina Krzywicka w artykule Kolekcja biżuterii arabskiej z Bliskiego Wschodu w zbiorach Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, charakteryzuje poszczególne typy kobiecej biżuterii z różnych krajów Azji i Afryki Północnej. Tekst ten jest bogato ilustrowany zdjęciami omawianych zabytków.

    czytaj więcej
      WPŁYWY KULTURY ARABSKIEJ NA SZTUKĘ POLSKĄ Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk - Wydawnictwo Akademickie Dialog
      38,70 zł
      129,00 zł
      Taniej o: 90.3 zł (-70%)


      Recenzje

      Na razie nie dodano żadnej recenzji.

      Napisz swoją opinię

      WPŁYWY KULTURY ARABSKIEJ NA SZTUKĘ POLSKĄ Tadeusz Majda, Agata S. Nalborczyk

      Napisz swoją opinię